Shipley vinnande sälj- och anbudsstrategi

Sälj- och anbudsstrategi – proaktivt anbudsarbete

Proaktivt sälj- och anbudsarbete, ibland kallat Capture, ger dig möjligheten att påverka upphandlingen innan den publiceras. Då har ofta den upphandlande verksamheten redan beslutat om vilken leverantör som de helst vill tilldela kontraktet. På den här kursen lär vi dig hur du blir den leverantören.

Om kursen

Framgångsrika företag påverkar sina kunder långt innan upphandlingskraven är formulerade. Genom att vara i dialog med din kund innan publiceringen av upphandlingen, ökar din möjlighet att kunna påverka det som efterfrågas. Så blir din lösning den som upphandlas. Det är vad vi inom Shipley kallar Capture.

På kursen lär du dig hur du tar fram din säljstrategi och positionerar dig som din kunds önskade leverantör. Du lär dig hur du samlar in relevant information om den kommande affären, kunden och konkurrenterna. Sedan lär vi dig hur du använder dig av informationen för att tillräckligt tidigt påverka din kund så det ger resultat i din försäljning. I nästa steg går vi igenom hur du tillämpar din kommande anbudsstrategi där du återanvänder innehållet från din säljstrategi. På så sätt matchar du kundens viktigaste behov, krav och önskemål så att du kan skriva anbudet som vinner kontraktet.

Vi går även igenom hur kundens fokus på behov, kostnader, lösningar, och risk ändrar sig under de olika stegen av upphandlingen. Det handlar om att anpassa din kommunikation med kunden så att det passar det som kunden fokuserar på vid varje tillfälle.

Utbildningen Sälj- och Anbudsstrategi är för dig som arbetar proaktivt med att hjälpa kunden att definiera sina behov inför upphandling. Genom att arbeta i de tidiga skederna  har du möjlighet att agera rådgivare till kunden och på så sätt påverka vad som upphandlas.  Utbildningen Kundfokus och kundnytta är en endags-utbildning där du lär dig vad som är indikatorer på kundfokus och hur du tillämpar dem i ditt material. I tvådagars-utbildningen Vinnande Anbudsskrivning går vi igenom och du testar hantverket med att skriva anbud som vinner.

Kursmaterial för Sälj- och Anbudsstrategi

Varje deltagare får en komplett uppsättning av kursmaterial:

  1. Kompendiet följer kursupplägget med bilder, förklarande texter, instruktioner och plats för anteckningar
  2. Case-samlingen kommer separat och innehåller allt case-material
  3. Shipley Capture Guide använder du som uppslagsbok
  4. Ytterligare arbetsmaterial får du under utbildningen och det finns även i kompendiet.

På svenska utbildningar är kompendiet och case-samlingen på svenska. Shipley Capture Guide är på engelska.

Vill du veta mer om utbildningen och ni tar klivet till att arbeta mer proaktivt, maila eller ring 010-3300 008!

"Det här är den bästa utbildningen jag har gått under hela min säljkarriär!"

Key Account Manager
Försvarsindustrin

På kursen lär du dig

  • hur du hittar och väljer ut framtida upphandlingar du vill lägga anbud på
  • hur du tar fram en vinnande sälj- och anbudsstrategi när du har bestämt dig för att lämna anbud
  • hur du använder din säljstrategi till att påverkan kunden så du blir leverantören de helst vill ha
  • hur du positionerar din verksamhet så att ni uppfattas som en relevant leverantör 
  • vilket material du ska ha klart när själva anbudsarbetet påbörjas.

Datum och plats

5 mars 06-03-2025 - 6 mars 2025 i Stockholm

Pris

19 200,- kronor, exklusive moms. 

Praktisk information

2 dagar 9.00 till 17.00. Förmiddags-, eftermiddagsfika och lunch ingår båda dagarna.

Anmäl dig till
Sälj- och anbudsstrategi – proaktivt anbudsarbete

Sälj- och anbudsstrategi – proaktivt anbudsarbete

Var vänlig fyll i korrekt mailadress för fakturering

Var vänlig fyll i namn

Var vänlig fyll i telefonnummer

Fler deltagare från samma företag

Var vänlig bekräfta affärs- och licensvillkoren

  Jag godkänner Shipleys Affärsvillkor och Licensvillkor. Läs mer om vår behandling av personuppgifter.