Kundfokus och kundnytta – Executive Summary

Med fokus på kunden är det enkelt att beskriva kundnytta i anbudet. Summeringen med fokus på kundens behov är de viktigaste sidorna i ditt anbud – och de är ofta de enda sidorna som beslutsfattare läser. Det är därför viktigt att de förmedlar kundfokus och kundnytta i ditt erbjudande. Det är avgörande för att de ska välja dig som leverantör.

Om kursen

Genom att utgå från kundens behov utvecklar du kundnyttan av din lösning för just den här kunden.  Vid upphandlingar utgår du även från utvärderingskriterierna så du får fram kundnyttan i anbudet. Den ska tydligt framgå i den inledande summeringen, Executive Summary, som är första delen av ditt anbud. Summeringen är en avgörande faktor som sätter tonen för resten av anbudstexterna. Kunden ska utifrån ett par få välskrivna sidor förstå varför just de ska välja just dig som leverantör.

Genom att ta fram en inledande summering behåller du kundfokus och förklarar kundnyttan genom hela ditt anbud. Den blir ditt ”styrdokument” som ser till att ditt anbud blir komplett och att du har en ”röd tråd” genom hela anbudsarbetet. Samtidigt får du säljbudskap som du kan använda vid kontakter med kunden, White Papers, eller annat skrivet material, t ex för presentationer, förhandsinformation, etc.

Det första utkastet till summeringen skrivs tidigt i anbudsprocessen och blir ett stöd t ex vid stora upphandlingar,
och vid eventuella kundkontakter innan upphandlingen publiceras.  Den gör ert erbjudande konkret och greppbart för kunden och ni har möjlighet att påverka. Summeringen spelar en stor roll internt genom att avgränsa hur lösningen, strategin och kundens risker ska kommuniceras. Då kommer kunden att uppfatta erbjudandet som professionellt, trovärdigt och med fokus på kundens behov.

Utbildningen Kundfokus och Kundnytta är en påbyggnadsutbildning efter Vinnande Anbudsskrivning. Den lär dig hur du tar fram tydliga mervärden i ditt anbud, så kunden uppfattar att ni har det bästa anbudet. Nästa utbildningssteg är Vinnande Sälj- och Anbudsstrategi där du lär dig hur du arbetar proaktivt med ditt säljarbete innan upphandlingen är publicerad.

Kursmaterial för Kundfokus och Kundnytta

Varje deltagare får en komplett uppsättning av kursmaterial:

  1. Kompendiet följer kursupplägget med bilder, förklarande texter, instruktioner och plats för anteckningar
  2. Case-samlingen kommer separat och innehåller allt case-material
  3. Shipley Proposal Guide använder du som uppslagsbok
  4. Ytterligare arbetsmaterial får du under utbildningen och det finns även i kompendiet.

På svenska utbildningar är kompendiet och case-samlingen på svenska. Shipley Proposal Guide är på engelska.

Har du frågor på utbildningen är du hjärtligt välkommen att höra av dig! Maila eller ring 010-3300 008!

"Bra och användbara redskap som direkt kan tillämpas i arbetet."

Sofie Vilstrup Palm
Arkitekt MAA, Arkitema Architects

På kursen lär du dig

  • tydligt kommunicerar ditt budskap till kunden
  • visar att du har förstått vad kunden vill uppnå - kundfokus!
  • presenterar hur du löser kundens problem och vad det innebär - kundnytta!
  • tydliggör varför kunden ska välja dig och inte någon konkurrent
  • strukturerar upp och planerar säljbudskap i anbudet.

Datum och plats

Pris

10 400,- kr exklusive moms.

Praktisk information

1 dag från 9.00 till 17.00. Förmiddags- och eftermiddagsfika samt lunch.

Anmäl dig till
Kundfokus och kundnytta – Executive Summary

Kundfokus och kundnytta – Executive Summary

Var vänlig fyll i korrekt mailadress för fakturering

Var vänlig fyll i namn

Var vänlig fyll i telefonnummer

Fler deltagare från samma företag

Var vänlig bekräfta affärs- och licensvillkoren

  Jag godkänner Shipleys Affärsvillkor och Licensvillkor. Läs mer om vår behandling av personuppgifter.