Hur skriver du anbud som inte bara uppfyller alla krav och formalia? Hur skriver du konkurrenskraftiga anbud med fokus på kunden? Hur beskriver du kundnytta och mervärde och vad är egentligen ett vinnande anbud? Det och många andra frågor får du svar på i utbildningen Vinnande Anbudsskrivning.
Hur skriver man anbud som vinner är en aktuell fråga. Antalet upphandlingar ökar stadigt och detsamma gäller utvärderarnas krav på anbudens innehåll och kvalitet. Du behöver alltså skriva anbud där kvalitetskraven ständigt ökar. Men har du tillräckligt med resurser? På den här utbildningen lär du dig hur du skriver vinnande anbud med hög kvalitet direkt, alltså hur du gör rätt från början. Det sparar mycket tid.
Du kan inte bara beskriva det som kunden efterfrågar i upphandlingen för att vinna anbudet. Du måste också visa kunden hur ditt erbjudande ger kunden ett högre värde än konkurrenternas lösning. För vid utvärderingen bedöms du bara på det du har skrivit i anbudet.
Utbildningen bygger på Shipley-modellen för vinnande anbudsskrivning. Den ger dig ett strukturerat arbetssätt från planering av upplägget till skrivandet av själva anbudet. Vi lär dig hur du skriver kundfokuserat och hur du säkrar att att du besvarar alla kundens krav och behov baserat på din anbudsstrategi. Vi övar också på hur du lägger upp din text så att läsaren enkelt förstår ditt budskap och känner förtroende för dig som leverantör.
Anbudsarbete är ett team-arbete där flera kompetenser som ansvarar för olika delar ofta ingår. Därför går vi igenom olika metoder och verktyg för projektledaren / Bid Managern, som för varje enskild skribent. I den här utbildningen lär du dig hantverket att strukturera upp och skriva vinnande anbud.
Arbetar du med proaktiv försäljning till dina kunder är vår 2-dagarsutbildning i Sälj- och Anbudsstrategi för dig. Där får du lära dig hur du tar fram din vinnande strategi med utgångspunkt från kundens behov och dina konkurrenter. Du kan även fördjupa dig med att gå vår 1-dagsutbildning Kundfokus och kundnytta. Där går vi igenom kundfokusfaktorerna som hjälper kunden i att välja dig istället för dina konkurrenter.
Varje deltagare får en komplett uppsättning av kursmaterial:
På svenska utbildningar är kompendiet och case-samlingen på svenska. Shipley Proposal Guide är på engelska.
Du är välkommen att höra av dig om du har frågor på våra utbildningar, maila eller ring 010-3300 008!
"En toppenutbildning med många verktyg, tips och tricks som jag tar med mig! Nu har jag planeringsverktyget jag alltid har saknat!"
Bid Manager
Tekniskt konsultföretag
4 februari | - 5 februari 2025 i Stockholm
19.200,- kronor, exklusive moms.