Ibland är det svårt att förstå varför anbudet som vi lämnade in inte vinner upphandlingen. För att kunna hitta svagheter måste vi utgå från utvärderarens perspektiv, och det är inte enkelt. Det är svårt att själv objektivt kunna analysera eget inlämnat material, därför behöver du en extern analys.
Genom kartläggning och analys av vinnande anbud, Best Practise, har Shipley utarbetat BidBench®-verktyget som vi tillämpar vid utvärdering av anbud. BidBench®-analysen fokuserar på sju kännetecken av vinnande anbud:
Vi analyserar anbudet från totalt 32 olika punkter som ger en heltäckande bild av styrkor och svagheter för varje anbud. Förbättringsområden identifieras med förslag på hur du kan förbättra. Samtidigt lyfter vi fram ”guldkornen”, dvs vilka styrkor som du som anbudsgivare har – och inte ska förändra! BidBench®-modellen visar genom ett spindeldiagram hur väl ditt anbud uppfyller marknadskraven, Best Practise.
Hur väl uppfyller anbudet upphandlarens instruktioner, både när det gäller anbudets utformning och innehåll? Har vi svarat utförligt på alla beskrivningar och ställda krav? Är det komplett? Inga formaliafel med andra ord!
Kundfokus innebär att du har satt dig in i beställarens situation och förstår vilka problem som ska lösas genom upphandlingen. Genom att noggrant besvara frågorna på ett lösningsorienterat sätt visar du hur du hjälper till att lösa problemen. Du hjälper kunden att nå sina uppsatta mål.
Ett strategiskt fokus handlar om att göra det klart för kunden varför de ska välja din lösning, och vilka mervärden det innebär. Bevisa genom kundreferenser och exempel. Du är tydlig med dina styrkor och varför din lösning är bäst. Våga slå dig för bröstet och berätta vad ni är bäst på!
Målet med konkurrentfokus är att få kunden tvivla på konkurrenternas lösningar. För att kunna göra det måste du vara insatt i vilka konkurrenter du troligen kommer att möta i den här upphandlingen. Har du koll på deras styrkor och svagheter kan du så frön av tvivel i deras val av lösningar. Låter ”osvenskt” men är en vanlig metod i konkurrensutsatta branscher.
En koncis och välstrukturerad text presenterar dina säljbudskap klart och tydligt. Se till att språket är korrekt, och låt inte utvärderaren vara den första personen som korrekturläser ditt anbud! Stavfel och dålig grammatik säger en del om ditt företags syn på detaljer.
Dina budskap blir tydligare i anbudet genom att använda lämplig grafik som t ex bilder, diagram eller illustrationer. Bilder blir i högre grad uppmärksammade än ren text och är lättare att ta till sig. Därför är bildtexter ett av de bästa ställena att placera dina säljbudskap!
Dokumentdesign handlar om att göra ett bra upplägg och strukturera anbudet så att dina säljbudskap är tydliga och lätta att hitta. Få utvärderare läser ett anbud från början till slut. De flesta söker snabba och tydliga svar på utvärderingsfrågorna som ska lösa de bakomliggande problemen (se Kundfokus). Om de hittar svaren som de söker, läser de vidare. Om inte, kan ditt anbud bli förkastat. Trist, men sant!
Med Shipleys BidBench®-analys får du en grundlig extern genomlysning av dina anbud. Genom att analysen sker från utvärderarens perspektiv får du en tydlig bild över vilka förbättringsområden du har. Samtidigt identifierar vi dina styrkor så du inte tappar bort dem i kommande anbud.
För att få en rättvis bild av dina anbud, analyserar vi två eller tre inlämnade anbud. I analysen utgår vi från förfrågningsunderlaget och utvärderingskriterierna.
Kontakta oss för mer information!