Med fokus på kunden är det enkelt att beskriva kundnytta i anbudet. Summeringen med fokus på kundens behov är de viktigaste sidorna i ditt anbud – och de är ofta de enda sidorna som beslutsfattare läser. Det är därför viktigt att de förmedlar kundfokus och kundnytta i ditt erbjudande. Det är avgörande för att de ska välja dig som leverantör.
Genom att utgå från kunden och utvärderingskriterierna tar du fram kundnyttan i anbudet. Det ska tydligt framgå i Summeringen, Executive Summary, som inleder ditt anbud. Den är en avgörande faktor som sätter tonen för resten av anbudstexterna. Kunden ska utifrån ett par få välskrivna sidor förstå varför just de ska välja just dig som leverantör.
När du tar fram en summering behåller du kundfokus och förklarar kundnytta genom hela ditt anbud. Den blir ditt “styrdokument” som ser till att ditt anbud blir komplett och att du håller den “röda tråden” genom hela anbudsarbetet.
Det första utkastet till summeringen skrivs tidigt i anbudsprocessen och blir till stöd t ex vid stora upphandlingar, t ex vid eventuella kundkontakter innan upphandlingen kommer ut. Den gör ert erbjudande blir konkret och greppbart för kunden och ni har möjlighet att påverka. Summeringen spelar en stor roll internt genom att avgränsa hur lösningen, strategin och kundens risker ska kommuniceras. Då kommer kunden att uppfatta erbjudandet som professionellt, trovärdigt och med fokus på kundens behov.
Utbildningen Kundfokus och Kundnytta i summeringen är en påbyggnadsutbildning efter Vinnande Anbudsskrivning. Den lär dig hur du tar fram tydliga mervärden i ditt anbud, så kunden uppfattar att ni har det bästa anbudet.
Varje deltagare får en komplett uppsättning av kursmaterial:
På svenska utbildningar är kompendiet och case-samlingen på svenska. Shipley Proposal Guide är på engelska.
Har du frågor på utbildningen är du hjärtligt välkommen att höra av dig! Maila eller ring 010-3300 008!
"Bra och användbara redskap som direkt kan tillämpas i arbetet."
Sofie Vilstrup Palm
Arkitekt MAA, Arkitema Architects
6 oktober 2021 i Stockholm |
23 november 2021 i Stockholm |
10 400,- kr exklusive moms.